Status 2011

Statistik

Total: 37 titler

Heraf: Fagbøger: 3

Børnebøger: 2

Lydbøger: 12

Krimier: 16 – et vidt begreb der dækker Agatha Christie over Den sidste sura (en arabisk krimi) til The White Garden (om Virginia Woolfs dagbog der starter dagen efter hendes selvmord)

Bøger på originalsproget: Engelsk: 7 – Svensk: 2 – Norsk: 1

Jeg ville nok ønske at jeg havde læst flere på originalsproget, da ikke alle oversættelser var lige gode.

Af disse titler har jeg anmeldt til: Litteratursiden: 10 – Bogrummet: 2

Bøgerne

🙂 Anbefales varmt

😦 Anbefales ikke

  1. Emily Brontë: Wuthering Heights 🙂
  2. Arturo Pérez-Reverte: Det flamske maleri
  3. Vidar Sunstøl: Drømmenes land 🙂
  4. Vidar Sundstøl: De døde 🙂
  5. Ian McEwan: Amsterdam
  6. Wouter van Maestricht: Spansk ild 😦
  7. Nerea Riesco: Elfenbenselefanten 😦
  8. Agatha Christie: They do it with Mirrors
  9. Peter Robinson: I en tør tid
  10. Elsebeth Egholm: Tre hundes tid
  11. Robert Goddard: Caught in the Light
  12. Stefan Zweig: Skaknovelle 🙂
  13. Peter Robinson: Kold er graven
  14. Stephanie Barron: The White Garden: A novel of Virginia Woolf
  15. Kenneth Bøgh Andersen: Djævelens lærling (Den store djævlekrig, 1)
  16. Anne Brontë: Agnes Grey 🙂
  17. Salman Rushdie: Luka og livets ild
  18. Ann Rosman: Själakistan 🙂
  19. Kenneth Bøgh Andersen: Dødens terning (Den store djævlekrig, 2)
  20. Agneta Pleijel: Søster og bror
  21. Colm Toíbín: Brooklyn 🙂
  22. Jørgen Brekke: Nådens omkreds 🙂
  23. Lone Aburas: Den svære toer
  24. Robert Goddard: Found Wanting 😦
  25. Martin Jensen: Frit gennem Jylland
  26. F. Scott Fitzgerald: Den store Gatsby 🙂
  27. G. Carofiglio: Med lukkede øjne
  28. Agatha Christie: En af os er morderen 🙂
  29. Arne Dahl: Viskleken 🙂
  30. Zoë Ferraris: Den sidste sura
  31. David Vann: Caribou Island 🙂
  32. Tahar Ben Jelloun: Det arabiske forår
  33. Tom Buk-Swienty: Slagtebænk Dybbøl
  34. César Aíra: Spøgelserne
  35. Ian McEwan: Atonement 🙂
  36. Ferdinand von Schirach: Skyld 🙂
  37. Tom Buk-Swienty: Dommedag Als: 29. juni 1864

Anbefalinger og advarsler

Et år med WordPress og Bøgernes labyrint er gået. Aktiviteten har måske ikke været overvældende, og jeg har heller ikke fået læst så mange bøger, som jeg havde håbet. Men håbet er lysegrønt – i 2012 vil det gå meget bedre

Ved årsskiftet plejer jeg at tage bestik af hvad jeg har læst i det forgangne år. Når jeg ser tilbage på 2011, er der to titler, der springer i øjnene som fantastiske bøger, bøger der har rokket ved noget i mig.

‘Brooklyn’ af irsk-amerikanske Colm Toíbín

Giv dig selv den gave at læse ’Brooklyn’ – vidunderlig, lavmælt psykologisk roman om at finde sine egne ben i verden, både den kendte og den ukendte.

Læs min anmeldelse her: Brooklyn af Colm Toíbin

_________________________________________________________________________________________________

‘Caribou Island’ af David Vann, USA

'Caribou_island' af David Vann En knugende skildring af parforhold, når de er værst. Det lyder som en skrækkelig bog, og det er det også, men den er så velskrevet at det gør ondt. Den beskriver den kulde, der hersker i Alaska og mellem hovedpersonerne som intet andet, jeg har læst. Det var en meget stærk læseoplevelse.

Jeg fik aldrig skrevet en anmeldelse af den, men kan varmt anbefale ‘Caribou Island’

_________________________________________________________________________________________________

Krimier

Året har bragt to gensyn og en nyopdagelse inden for genren:

  • Ny norsk krimiforfatter, Jørgen Brekke, debuterer lovende med ‘Nådens omkreds’ – en “lærd krimi” med rødder i norsk og europæisk middelalder
  • Arne Dahl er på banen igen med en ny serie med afsæt i A-gruppen, men med europæisk base. Der er gamle og nye ansigter, og efter at have læst første del, ‘Hviskeleg’, glæder jeg mig til de kommende. ‘Hviskeleg’ løb helt fortjent med prisen for Årets bedste kriminalroman i Sverige 2011.
  • I et anfald af nostalgi genlæste jeg for jeg ved ikke hvilken gang ‘En af os er morderen’ af Agatha Christie. Eminent plot, og selv om jeg egentlig godt ved hvordan det hænger sammen fra tidligere læsninger, forbløffes jeg hver gang over enkelheden og genialiteten i bogen. Og hun klarer det på små 168 sider. Lær af det, Jo Nesbø og Erik Valeur!

_________________________________________________________________________________________________

Der er også to gedigne skuffelser, som jeg vil forbigå i tavshed, men de nysgerrige kan læse mine anmeldelser her: ‘Spansk ild’ af Wouter van Mastricht og ‘Elfenbenselefanten’ af Nerea Riesco. Selv underholdningsromaner med tjubang kan godt være skrevet ordentligt og troværdigt for slet ikke at tale om oversat ordentligt.

Dette indlæg blev udgivet i Artikler, Status. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

