Tysk mesterskab af Richard Birkefeld og Göran Hachmeister

Bogens forsideKrimi fra Weimarrepublikkens Tyskland om motorsport og politik

På det sidste har Weimarrepublikken (1919-1933) interesseret mig lidt. Hvordan så et samfund ud, der kunne frembringe en Adolf Hitler og et Tredje Rige?

Uden at vide så forfærdelig meget om perioden kan jeg nok påstå, at resultatet af 1. verdenskrig var en total ydmygelse af Tyskland. Fredstraktaten var hensynsløst dikteret af sejrherrerne måske med henblik på ydmygelse, og det var måske uklogt. Mange tyskere følte at fredstraktaten var en skændsel, som de tyske ledere ikke burde have skrevet under på. Soldaterne følte sig forrådt af politikere og andre, der ikke havde oplevet skyttegravenes helvede.

En af dem, der kom hjem fra 1. verdenskrig med PTS (Post Traumatisk Stress, som ingen havde hørt om dengang), var Arno Lamprecht. Som soldat lærte han at køre motorcykel, og det er han blevet ved med, og han satser nu (1926) på at vinde det tyske mesterskab. Han har svært ved at styre sin trang til spil og alkohol, og han har en meget kort lunte.

Hans modstander er den adelige Falk von Dronte, der var for ung til at deltage i krigen. Han ville så gerne og stod i fuld uniform på stationen, da krigen var slut, og blev overfaldet af “de røde” – og især gjort til grin. Hans redningsmand var en oberst med tilknytning til et højreorienteret frikorps, der tog ham under sine vinger og udnyttede hans kunnen på en motorcykel.

Under mesterskabet dukker et spøgelse op hos begge; begivenheder fra 1923 (og ikke 1932, som der står i bogen), som de begge ønsker glemte, bliver igen aktuelle. I Arnos tilfælde vil politiet gerne vil hænge ham op på fundet af en række hovedløse lig i nærheden af løbsstederne, de kobler det sammen med at Arnos kone blev myrdet i 1923 – hovedet manglede. Men han havde et alibi, og morderen blev aldrig fundet.

Falk var med til en likvidering dengang, nu er liget dukket op – uden hoved – på et “tip fra offentligheden”. Hvem af de deltagende har sladret? Og hvem har skåret hovedet af?

Han bor sammen med bogens tredje hovedperson, Thea von Bock, en moderne kvinde og en eksponent for det svingende Berlin, som vi kender bl.a. fra ‘Cabaret’.

Så vidt så godt. Kriminalgåden var mig inderlig uinteressant – undtagen lige da den blev opklaret. Dét var interessant, men det var et under at jeg holdt ud til slutningen. Ét er, at jeg ikke er særlig interesseret i cykelløb, motor eller ej, men hvis bogen havde været så velskrevet at jeg kunne lugte benzin og brændte dæk, ville det være ligegyldigt. Sprogligt var bogen en ørkenvandring at komme igennem. Jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne den danske oversættelse med originaludgaven, men jeg kunne genkende flere fordanskninger af tyske udtryk. I omtale kaldes en mand konsekvent ‘karlen’ (der Kerl); Arno kalder sin modstander ‘røvviolinen’ (Arschgeige, som er et alment tysk skældsord), hvad er der i vejen med et helt almindeligt dansk ‘røvhul’. Arno virker ikke som en sproglig innovator. Og igen og igen oplever man tysk ordstilling i den danske tekst.

Men igen, hvis originaludgaven er uinspirerende skrevet, kan man måske ikke forlange at oversætteren gør det bedre? Eller kan man?

Det, der fik mig til at læse bogen til ende, var ikke plottet, ejheller persontegningen. Bortset fra at der ikke forekom en eneste, man kunne fatte sympati for – måske med undtagelse af Arnos myrdede hustru, var personerne stereotypt og usandsynligt skildrede. Det interessante ved bogen er beskrivelsen af tiden, af de ting, der rørte sig – især set i bagkundskabens ulideligt klare lys. Begejstringen for fart og tempo, motorcyklerne symboliserer den nye tid: man føler sig hensat til “Asfaltens sange” af Emil Bønnelycke og andre digtere fra samme periode, der dog skrev uendeligt meget bedre.

Richard Birkefeld og Göran Hachmeister: Tysk mesterskab

Klim, 2013. 327 sider
Originaludgave: Deutsche Meisterschaft. 2006
Oversat af Jesper Høy Hansen

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser, Historisk roman, Krimi, Tyskland og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s