Anmeldelser – gode og/eller dårlige?

KnivKan en anmelder være bekendt at anmelde et skønlitterært værk dårligt?

Fra tid til anden opstår der en debat om hvorvidt en anmelder kan være bekendt at anmelde en bog dårligt. Det er forståeligt at en dårlig anmeldelse skuffer forfatteren, der jo har brugt megen tid, energi og hjerteblod på, hvad der efter både partner, kæreste, mor og bedstemors mening er et litterært mesterværk. Men at udgive en bog er at stikke snotten frem, og så risikerer man jo at få en over den.

En god anmeldelse er en anmeldelse , der giver læseren et indsigtsfuldt og velunderbygget indtryk af anmelderens mening om bogen, uanset om tommelfingeren peger opad eller nedad. En – for forfatteren – tilsyneladende god anmeldelse, kan være totalt intetsigende for læseren, der gerne vil vide hvorfor man skal bruge tid på netop denne bog, når der er så mange andre der også presser sig på?

Sociolog og skønlitterær debutant, Henrik Dahl, har for nylig genstartet debatten. Han mener, at når en bog, som fx hans debutroman ’NT – en forstadshistorie’ (2013), af anmelderne får mellem en og fire stjerner, må nogen jo nødvendigvis tage fejl – og det kan han selvfølgelig have ret i. Det kan også hænge sammen med at smag og behag er forskellig. Anmelder 1 kan synes at en bog er fantastisk, mens anmelder 2 mener den er noget argt møg. So ist das Leben.

Jeg for min del kan ikke forstå at ’Dinosaurens fjer’ af Sissel-Jo Gazan både fik DR’s Romanpris og blev kåret som Danskernes Yndlingskrimi 2000-2010. Bogen var velskrevet, men jeg kedede mig til døde over de langstrakte beskrivelser af dinosaurknogler og intriger i universitetsmiljøet. Men jeg var i mindretal, andre – de fleste, åbenbart – var begejstrede.

Henrik Dahl foreslår at man opretter et ankenævn, som forfattere kan klage til hvis de mener en anmelder har givet deres bog en unfair behandling. Hvordan skal man dog kunne bedømme det? Man risikerer blot at anmeldelserne bliver intetsigende for at undgå en klage. Og hvor er vi læsere så?

Vi læsere er nemlig ikke dumme, vi kan godt gennemskue en uredelig anmeldelse. Vi ved også hvilke anmeldere vi generelt er enige eller uenige med.

Henrik Dahl foreslår også at man giver krimier til krimianmeldere, sørgelige bøger til sørgelige anmeldere osv., i lighed med at man i musikverdenen har operaanmeldere, rockanmeldere osv. Men i litteratur har man ligesom i musikverdenen i stigende grad genreoverskridende værker, hvad gør man ved dem? Hvor ville ’Dinosaurens fjer’ lande? Hos krimianmelderen eller hos anmelderen for lærde romaner – eller?

Dette blogindlæg handler ikke om Henrik Dahls debutroman, som jeg ikke har læst. Men jeg har genlæst Informations anmeldelse, hvor anmelderen åbenbart havde taget så gruelig fejl. Han mener at bogen er så kitschet at den kan få kultstatus, og det er da ikk’ så helt ring’, vel?

Som sagt, jeg har ikke læst bogen, men før jeg skrev dette indlæg, kørte jeg de 14 km ind til Skive Bibliotek, fandt bogen på hylden og satte mig til at læse i den for at danne mig et personligt indtryk. Som regel kan jeg efter et par sider finde ud af om jeg gider læse videre i en bog. Jeg havde altså svært ved at komme forbi tredje sætning. Jeg går måske glip af et mesterværk, men den risiko er jeg parat til at løbe.

Henrik Dahl mener at Historien bliver den store Dommer i sådanne sager. Så må vi jo vente og se, hvilke værker der går over i historien.

Dette indlæg blev udgivet i Artikler og tagget , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Anmeldelser – gode og/eller dårlige?

1. Gitte siger:

Meget, meget, meget spændende og velskrevet indlæg du her har begået!
    Det er et evigt dilemma, det med om man egentlig kan tillade sig at anmelde en bog som dårlig. Jeg mener, at så længe man gør det sagligt og velbegrundet, ja, så er det vel ok. Bare man ikke nøjes med at sige ‘lortebog’.
    Jeg er meget, meget enig med dig i, at en idé om ankenævn og genreinddelte anmeldere nok desværre aldrig vil kunne fungere (og i mine ører lyder et ankenævn ærligt talt som lidt af noget fjol. Hvordan skal der kunne sidde et nævn, som endeligt beslutter, om bogen er god eller dårlig, når det hele netop handler så meget om smag??). Vi er gudsskelov ikke ens, og hvad der for mig forekommer som en forfærdelig film, cd eller bog kan jo være fantastisk i andres øjne – og fred være med det. Så længe man kan finde ud af at argumentere for, hvorfor, man synes bogen ikke er god.

2. Piskeriset siger:

Rigtig godt emne at tage fat i! Jeg mener godt, at man kan anmelde bog (og andre ting for den sags skyld), selvom den har skuffet én – så længe man begrunder, hvorfor man ikke bryder sig om bogen, og gør det på en sober måde. Mennesker er subjektive, når de bedømmer – der findes ikke objektive anmeldelser af noget som helst, og derfor virker det underligt at skulle have et ankenævn eller en anden instans, som skal vurdere, om en anmelder er uretfærdig (det vil jo også være en subjektiv vurdering… :-)).

Mvh.

3. Marit siger:

Jeg skrev mit indlæg efter at have set Henrik Dahl og Lars Bukdahl i Deadline 18/3 (http://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-560), fulgt op af et interview med Henrik Dahl i Information dagen efter (http://www.information.dk/491610). I dag har Weekendavisens bogtillæg en kommentar af både Lars Bukdahl og Johanne Mygind om problematikken.

4. beldenak siger:

Super indlæg – og jeg er meget enig.

For mig giver det ikke mening at læse eller skrive anmeldelser, hvis de kun må være anbefalinger af det, der er godt. Jeg ved godt, at forfatteren har brugt lang tid og meget energi på at skrive sin bog, men han/hun beder trods alt også om læserens tid og penge, så det er vel kun rimeligt, at vi som læsere kan snakke åbenhjertigt sammen om en bog. Det er trods alt ikke mesterværker det hele.

5. Sidsel siger:

Som andre også skriver, så er smag jo en subjektiv sag, og det kan man jo ikke lave om på. En saglig, begrundet anmeldelse, som er negativ, er jo hvad man kan forvente når man skriver en bog, som anmeldes af flere. Er meget forundret over de forslag han kommer med, virker langt ude.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo