Bedrag – 11 noveller af Beatrice Dragsholm

Bogens forside11 korte og tankevækkende noveller om bedraget i alle dets afskygninger

Verden vil bedrages, sagde en gammel romer engang. Da lørdagskyllingen gjorde sin entré i min barndoms landsby, begyndte legekammeraterne at snakke om at de skulle have kylling i aften, og det lød godt nok af noget, især når de bagefter snakkede om, hvor godt det havde smagt. Så jeg begyndte at plage mor, der afskyede madlavning, indtil hun en dag sagde: ”Det her er kylling”. Jeg husker ikke hvad vi fik, men dagen efter kunne jeg lykkeligt fortælle legekammeraterne, at vi havde fået kylling i går.

Sådan hersker bedraget i det store som i det små, nogen gange til fortvivlelse, andre gange til glæde.

Før man begynder at læse foreliggende novellesamling, bør man betragte bogens forside, hvor man ud over titlen ser en mand med en lang næse.  Og der er vist penge involveret. Hvem er det, der får en lang næse? Det gør den, der bliver snydt. Men er der ikke også noget med, at Pinocchios næse begyndte at vokse, da han løj. Men er en forfatter ikke også per se en løgner?

Der er mange lag i denne lille novellesamling om bedragets forskellige facetter, i parforholdet, i pengesager, i almindelige menneskelige forhold.

Jeg blev omgående suget ind i bogen ved den første novelle, en hverdagshistorie om utroskab og en svigtet mages mulighed for at ødeægges manges liv. Stilfærdig og stærk. Og den afsluttende novelle bør man lægge ekstra mærke til.

Bogen er velskrevet, men indholdsmæssigt ujævn. Jeg læste en novelle hver aften, før jeg skulle sove.  Ikke fordi novellerne var søvndyssende, overhovedet ikke, men de har en passende længde, og så kan man slukke lyset og ligge og filosofere sig ind i søvnen. Den vil også være egnet til oplæsning, fx i ældrecentre, hvor beboerne med deres livserfaring vil kunne nikke genkendende til mange af situationerne og således have noget at diskutere.

Beatrice Dragsholm: Bedrag – 11 noveller

TimeOut, 2015. 122 sider

Bogen er modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser, Danmark og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Bedrag – 11 noveller af Beatrice Dragsholm

  1. Anne Grete Jacobsen siger:

    Tak for en fin anmeldelse. Den lader til at være meget brugbar til guidet fælleslæsning, så jeg må se at anskaffe mig bogen.

  2. Poul Larsen siger:

    Jeg tror, du har ret i, at den er velegnet til guidet fælleslæsning – eller enkeltlæsning før mødet i læsekredsen!

    Med søde hilsener fra
    Beatrice

Skriv et svar

