Litterær status 2015

Solnedgang over havetKære læsere!
Jeg har ikke levet op til mine forventninger om at overskride sidste års antal læste bøger, til gengæld har jeg læst mange meget gode bøger. Desværre er jeg noget bagud med at anmelde dem, og et vigtigt nytårsforsæt er at anmelde en bog med det samme – mens man stadig har den i kroppen.

Det er blevet til i alt 44 titler

Heraf:
Krimi/spænding: 13
Børnebøger: 5 (heraf 4 billedbøger)
Faglitteratur: 7 (alle hørt mens jeg har kørt i Skodaen)

14 titler er hørt som lydbøger i Skodaen, mens det er sløjt med e-bøger, som jeg ikke har læst nogen af

Bøger læst på andre sprog: 11
Heraf:
Norsk: 1
Svensk: 1
Engelsk: 9

Se hvilke bøger jeg har læst her

Årets bedste bog: Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr
Denne roman, som forfatteren meget fortjent modtog Pulitzerprisen for, er en smuk og velskrevet roman. Den foregår bl.a. i de dage i juni, hvor tyskerne invaderede Paris, og folk flygtede i store strømme. Det er ofte beskrevet i litteraturen, men jeg har i årets løb helt tilfældigt læst yderligere to bøger, der behandler disse dage, ’En dag i juni’ af Irène Némirovsky, der beskriver selve flugten som den tager sig ud for både rige og fattige. Den anden bog har en lidt anden vinkel; ’Alene i Berlin’ handler om ægteparret Quangel, der efter nyheden om sønnens død ved invasionen af Paris, beslutter sig for at lave deres helt egen modstandskamp mod nazismen, en kamp der kom til at koste dem livet.

Årets bedste danske bog: En ny tid af Ida Jessen
Stilfærdig dagbogsroman om en kvinde, der i begyndelsen af 1900-tallet oplever ”en ny tid” i flere omgange.

Årets bedste krimi: Sagen Vaterland af Volker Kutscher
Jeg har aldrig lagt skjul for min begejstring for tyske Volker Kutscher, der har skrevet en række fremragende krimier fra Weimar-republikkens Berlin. De gode plots krydres med en beskrivelse af den stigende nazificering af det tyske samfund. Desværre ser det ikke ud til at det danske forlag vil fortsætte med at oversætte bøgerne, men man må sætte sin lid til at et andet forlag med kvalitetssans vil tage handsken op.

Årets bedste fagbog: Den sorte greve af Tom Reiss
Vi kender alle sammen Alexandre Dumas, både père og fils, men denne bog handler om grandpère, Alexandre Dumas d.æ.’s far, der som ung mand kom til Frankrig fra Haiti, hvor han var søn af en fransk plantageejer og en sort slavinde. Han levede et eventyrligt liv i Frankrig, var soldat og officer i revolutionshæren, og bogen giver et fremragende indblik i Frankrig i tiden omkring den franske revolution.

Årets skuffelse: The Girl on the Train af Paula Hawkins
The Girl on the Train (Kvinden i toget) er sådan set ikke en dårlig bog, den er spændende og velskrevet, men den levede ikke op til al den hype, der har været omkring den. Det samme gælder ’Det der ikke slår os ihjel’ af David Lagercrantz, men den havde jeg ikke de store forventninger til og kunne derfor ikke blive skuffet.

Status over bloggen 2015:

Anmeldelser: 15
Artikler: 27 (heraf 16 i kategorien Ny skønlitteratur)

I ønskes hermed et godt læseår 2016

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser, Status og tagget . Bogmærk permalinket.

2 svar til Litterær status 2015

  1. “Alt det lys vi ikke ser” er en fantastisk historisk roman! For mig var det også årets bedste bog. Jeg elskede hver en side og linje, som desværre blev læst alt for hurtigt;-)
    Jeg ønsker dig et godt nytår med mange gode bøger!

  2. Sidsel siger:

    Rigtig godt nytår til dig også!

Skriv et svar

