Sommerlæsning 2017

LiggestoleSelv om man ikke skulle tro det, er vi nu i årets ultimative sommermåned, alligevel kører varmepumpen for fuldt blus, og jeg overvejer at tænde op i brændeovnen. Stearinlysene har fået et comeback, og gummistøvlerne er fast inventar i bilen. 

Så det tegner i den grad til at blive en læsesommer – selv om jeg stadig håber på dage i liggestolen i egetræets skygge med isvand og læsebriller.

Jeg har i al fald nok at vælge imellem, for reserveringerne fra biblioteket vælter ind. Sommeren kan kun blive for kort.

Jeg har en pæn bunke liggende, og oven i den kommer en tysk krimi, som de danske forlag ikke gider oversætte (dumrianer) :-(, nemlig ‘Märzgefallene’ af Volker Kutscher. Jeg vil også gerne lynlæse den bog vi skal læse på vinterens spanskkursus, og endelig har jeg meldt mig ind i en FaceBook-læseklub, der i august skal læse David Copperfield af Charles Dickens – helt i tråd med mit princip om at læse en sommerklassiker.

Men hvad satser jeg på at få læst?

Når jeg er færdig med

Bogens forside

Skyggezone af Arne Dahl
Ny krimiserie af en af mine absolutte favoritter blandt svenske krimiforfattere. Lever helt op til mine forventninger, og jeg har haft den liggende så længe, at bind to nu er på trapperne.

 

 

skal jeg læse:

Bogens forsideWhat I loved/Det jeg elskede af Siri Hustvedt
Jeg skal høre hende hos Authors in Aarhus i august og vil benytte lejligheden til at læse hende. Denne titel er blevet mig anbefalet som et godt sted at begynde, og man har også anbefalet mig at læse den på engelsk


Bogens forsideMit navn er Lucy Barton af Elizabeth Strout
Jeg har længe haft et godt øje til Elizabeth Strout, så nu skal hun prøves

 


Bogens forsideFolkets skønhed af Merete Pryds Helle
Denne burde jeg have læst forlængst, skammer mig egentlig over at måtte indrømme, at jeg ikke har læst denne efter sigende barske familiekrønike


Bogens forsideDen underjordiske jernbane af Colson Whitehead
Colson Whiteheads historie om en slaves flugt og længsel efter frihed er blevet mig varmt anbefalet fra flere sider


Emma Gad for hvide af Anna Neye
Den oprindelige Emma Gad lærte os, hvordan man skulle bruge kniv og gaffel o.lign. Det var dengang verden var tryg og kendt, nu er det anderledes, og den nye Emma Gad er “en guidebog til dig, hvide menneske, som er i tvivl om, hvilket ben du skal stå på i en kompleks verden”


Bogens forsideAfd. for grublerier af Jenny Offill
 Jeg kunne ikke stå for titlen på denne bog, og da den ifølge anmeldelserne lyder til at være noget for mig, kommer den med som den fjerde amerikaner på min sommerliste. Egentlig ret bemærkelsesværdigt, da jeg ikke har læst voldsomt meget amerikansk litteratur. Måske er min opfattelse af, at amerikansk litteratur består af tunge, mandlige forfattere ved at ændres.


Bgens forsideEt barn at føde af Kristina Sandberg
Bogens forlægger har flere gange på FaceBook råbt op om denne bogs kvaliteter. Første del af en trilogi om en hjemmearbejdende husmor. Det lyder umiddelbart ikke så spændende, men den er blevet rost til skyerne fra flere sider. Og så kan jeg jo godt lide de socialrealistiske svenskere


Bøgernes rækkefølge er helt tilfældig, og jeg vil nok prioritere Merete Pryds Helle og Colson Whitehead.
Samt alt det andet der i sommerens løb vil krydse min vej og lede mig i litterær fristelse


Jeg vil også gerne give jer, mine trofaste læsere, inspiration til sommerens læsning:

Bogens forsideKvinderne på stranden af Tove Alsterdal
Fremragende krimi om den menneskesmugling, der finder sted ved Middelhavet – både da bogen udkom og nu. Historien fortælles af tre kvinder: en overlevende fra en af de sunkne både; en amerikansk kvinde, der leder efter sin mand, der som journalist researchede om menneskesmugling til en artikel; og en svensk turist


Bogens forside

Kureren af Kjell Ola Dahl
Et armbånd dukker op i nutiden – og åbner op for en historie om krig og kærlighed i fortiden


Bogens forsideGamle Filth/Manden med træhatten/De sidste venner af Jane Gardam
Hvis du ikke skal læse andet i sommer, så vælg denne trilogi om gamle England i kolonialismens sidste dage


Bogens forsideI lige linje af Anna Grue
Dan Sommerdahl står over for nye udfordringer – mest på det personlige plan. Han er løbet ind i en midtlivskrise, kommer ud at rejse og ser på en motionscykel


Bogens forsideEn uskyldig familie af Katrine Marie Guldager
Velfortalt slægtsroman om en familie fra Svendborg, hvor de tre børn går hver deres veje. Bogen sætter fokus på familien, er det alle familier, der er lykkelige?


Bogens forsideEn ny tid/Doktor Bagges anagrammer af Ida Jessen
Yderst velskrevet tobindsværk om Doktor Bagge og hans hustru, den tidligere friskolelærerinde. Bøgerne foregår i Thyregod i begyndelsen af 1900-tallet og fortæller historien om deres ægteskab, set fra begge sider. En lille perle – eller to – i nyere dansk litteratur


Bogens forsideAltid tilgivelse af Anne B. Ragde
Så er der godt nyt til dem, der elskede Berlinerpoplerne og har spekuleret over, hvad der er sket med familien Neshov efter bruddet i ’Ligge i grønne enge’


Bogens forsideMaestro af Geir Tangen
Sindrig og anderledes norsk krimi. Anmeldelse følger her på bloggen


Uanset om den danske sommer er våd og kold eller varm og tør, er det en læsesommer – så rigtig god sommer

Dette indlæg blev udgivet i Lister og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

