Krimimessen 2016: Erinyer, furier, nemesis og rendyrket hævn

FængselsmurHvis I endnu ikke har bestemt, hvad I skal i weekenden, vil jeg anbefale en tur til Krimimessen i Horsens – og hvis I har andre planer, er det ikke for sent at lave dem om.

Den 15. krimimesse byder nemlig på et formidabelt program, måske det bedste i mange år. Temaet er et menneskeligt urinstinkt, nemlig hævn: hvis du slår mig, skal jeg i al fald komme efter dig. 

Programmet har rigtig mange indslag om emnet i alle det afskygninger, og messen indledes interessant nok med et indslag om Krimi og kristendom. Er det sidste ikke noget med at vende den anden kind til? Jo, men det er jo en nytestamentlig opdragelse af vort urinstinkt. Hvis vi går til Det Gamle Testamente, er der hævn til adskillige krimimesser. Så de mange hævngerrige indslag vil jeg gå målrettet efter.

Der er mest hævn om lørdagen, men søndag skal jeg tidligt op for at høre en række kriminørder diskutere, hvorfor de fleste krimier handler om hævn.

Som den sprognørd, jeg er, MÅ jeg høre indslaget om kriminallingvistik.

Et andet must er årets foredrag om skurkologi ved skurkologerne Dr. Palle og Dr. Michaëlis – en traditionsrig afslutning på messens første dag.

Og så er der jo forfatterne. Der er selvfølgelig de sædvanlige – Krimimessen siges at være krimiforfatternes årlige fætter-kusine-fest, men det gør nu ikke noget, så længe vi andre også må være med.

Der er de danske, og rigtig mange af dem, og mange skandinaviske, og jeg ser at der er adskillige muligheder for at høre en af mine favoritter, Gunnar Staalesen, der flittigt lader sig interviewe og optræder som deltager i flere debatter. Men han er jo efterhånden den skandinaviske krimis nestor.

Krimimessen har også besøg af en række udenlandske forfattere, mest interessant kinesiske Mai Jia. Ham skal jeg høre, samt et indslag om den asiatiske krimis opblomstring.

Der er selvfølgelig også prisuddelinger, i år uddeles Krimimessens Publikumspris for første gang, og hvis man har drømme om at vinde en af disse priser engang, kan man begge dage få et lynkursus af Thomas Aagaard i at sælge et manus til et forlag.

Der er så uendeligt meget, at jeg vil foreslå at I selv studerer programmet indgående – og aflyser alt I skal i weekenden. For I skal til Horsens og møde forfattere – og måske købe en bog eller fem.

Eneste problem er hvordan man kan være flere steder på én gang, for programmet er spækket til randen. Det var nemmere i “de gode gamle dage” i Horsens Ny Teater hvor der kun var én scene, og eneste valg var om man skulle blive siddende eller gå ud.

Læs mere om Krimimessen gennem 15 år her

Se hele programmet og de sidste nyheder på Krimimessens hjemmeside – køb billet før din nabo!

 

Skriv en kommentar